Here and There

HERE AND THERE

του Ντάρκο Λουνγκούλοφ

Υπόθεση: Ο Ρόμπερτ είναι ένας μεσήλικας Νεοϋορκέζος μουσικός, που έχει μείνει χωρίς σπίτι. Πάσχει από κατάθλιψη και η ανάγκη του για χρήματα είναι πιο άμεση από ποτέ. Δέχεται, λοιπόν, την πρόταση του Μπράνκο, ενός νεαρού Σέρβου μετανάστη που ζει κάτω από δύσκολες συνθήκες στη Νέα Υόρκη. Συμφωνούν να ταξιδέψει ο Ρόμπερτ στο Βελιγράδι, στη Σερβία, και να παντρευτεί την κοπέλα του Μπράνκο, την Ιβάνα, που χρειάζεται τα απαραίτητα χαρτιά για να μεταναστεύσει στις Η.Π.Α. Με αυτό τον τρόπο, θα βγάλει εύκολα και γρήγορα χρήματα. Το σχέδιο, όμως, δεν πηγαίνει όπως είχε σχεδιαστεί, εξαιτίας διαφόρων προβλημάτων και ατυχημάτων που συμβαίνουν στον Μπράνκο. Ενώ και ο Ρόμπερτ δεν παίρνει ποτέ τα χρήματα που του είχαν υποσχεθεί. Παρολαυτά, στη διάρκεια του ταξιδιού του στη Σερβία, ο Ρόμπερτ μένει στο σπίτι του Μπράνκο και γνωρίζει τη μητέρα του. Μια ιδιαίτερα τρυφερή σχέση αναπτύσσεται μεταξύ τους. Τότε, ο Αμερικανός μουσικός προβληματίζεται αν –εντέλει- το «γιατρικό» του είναι η αγάπη και η ευτυχία και όχι τα χρήματα, όπως νόμιζε μέχρι τότε. Την ίδια στιγμή, ο Μπράνκο, πίσω στη Νέα Υόρκη, προσπαθεί απεγνωσμένα και με κάθε τρόπο να φέρει την κοπέλα του από τη Σερβία στην Αμερική.
Δυο ιστορίες για την ελπίδα μιας καλύτερης ζωής, που συνδέονται μεταξύ τους.

[Έξοδος: 14/4/2011]

Here and There

HERE AND THERE

του Ντάρκο Λουνγκούλοφ

Υπόθεση: Ο Ρόμπερτ είναι ένας μεσήλικας Νεοϋορκέζος μουσικός, που έχει μείνει χωρίς σπίτι. Πάσχει από κατάθλιψη και η ανάγκη του για χρήματα είναι πιο άμεση από ποτέ. Δέχεται, λοιπόν, την πρόταση του Μπράνκο, ενός νεαρού Σέρβου μετανάστη που ζει κάτω από δύσκολες συνθήκες στη Νέα Υόρκη. Συμφωνούν να ταξιδέψει ο Ρόμπερτ στο Βελιγράδι, στη Σερβία, και να παντρευτεί την κοπέλα του Μπράνκο, την Ιβάνα, που χρειάζεται τα απαραίτητα χαρτιά για να μεταναστεύσει στις Η.Π.Α. Με αυτό τον τρόπο, θα βγάλει εύκολα και γρήγορα χρήματα. Το σχέδιο, όμως, δεν πηγαίνει όπως είχε σχεδιαστεί, εξαιτίας διαφόρων προβλημάτων και ατυχημάτων που συμβαίνουν στον Μπράνκο. Ενώ και ο Ρόμπερτ δεν παίρνει ποτέ τα χρήματα που του είχαν υποσχεθεί. Παρολαυτά, στη διάρκεια του ταξιδιού του στη Σερβία, ο Ρόμπερτ μένει στο σπίτι του Μπράνκο και γνωρίζει τη μητέρα του. Μια ιδιαίτερα τρυφερή σχέση αναπτύσσεται μεταξύ τους. Τότε, ο Αμερικανός μουσικός προβληματίζεται αν –εντέλει- το «γιατρικό» του είναι η αγάπη και η ευτυχία και όχι τα χρήματα, όπως νόμιζε μέχρι τότε. Την ίδια στιγμή, ο Μπράνκο, πίσω στη Νέα Υόρκη, προσπαθεί απεγνωσμένα και με κάθε τρόπο να φέρει την κοπέλα του από τη Σερβία στην Αμερική.
Δυο ιστορίες για την ελπίδα μιας καλύτερης ζωής, που συνδέονται μεταξύ τους.

[Έξοδος: 14/4/2011]

Στοιχεία ταινίας

ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΤΑΙΝΙΑΣ

Σκηνοθεσία: Darko Lungulov
Σενάριο: Darko Lungulov
Φωτογραφία: Mathias Schöningh
Μοντάζ: Dejan Urosevic
Μουσική : Dejan Pejovic
Τραγούδι : Cyndi Lauper
Καλλιτεχνική διεύθυνση : Phil Buccellato, Ivana Nikolic, Marija Jocic
Παραγωγοί: George Lekovic, Darko Lungulov, David Nemer, Vladan Nikolic, Branislav Trifunovic, Jim Stark, Katja Siegel, Julia Kleinhenz, Goran Petmil, Felix Eisele
Πρωταγωνιστούν: David Thornton, Mirjana Karanovic, Cyndi Lauper, Branislav Trifunovic, Jelena Mrdja, Antone Pagan, Max King, Fredda Lomsky

Περισσότερα

Μια feelgood ταινία για την ελπίδα μιας καλύτερης ζωής με τη διάσημη τραγουδίστρια Σίντι Λόπερ

ΒΡΑΒΕΙΟ ΚΟΙΝΟΥ ΣΤΟ 50ο ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ 2009   

Μια Αμερικανο-σερβική παραγωγή, που έκανε την παγκόσμια πρεμιέρα της και ενθουσίασε στο Φεστιβάλ της Τραϊμπέκα. Έχει κερδίσει δεκάδες βραβεία σε πολλά φεστιβάλ παγκοσμίως.

Επίσημη πρόταση της Σερβίας για το Όσκαρ καλύτερης ξένης ταινίας 2009

Ενθουσιώδεις κριτικές έχουν γράψει έντυπα όπως New York Times, L.A. Times, The Hollywood Reporter, Village Voice.

Σημείωμα του Σκηνοθέτη

ΣΚΗΝΟΘΕΤΙΚΟ ΣΗΜΕΙΩΜΑ

Έχω γεννηθεί και μεγαλώσει στο Βελιγράδι της τότε Γιουγκοσλαβίας, τώρα Σερβίας. Όταν το 1991 ο εμφύλιος πόλεμος ξέσπασε στη Γιουγκοσλαβία, μετακόμισα στη Νέα Υόρκη. Στην πόλη της Αμερικής, ενώ σπούδαζα κινηματογράφο στο πανεπιστήμιο, εργαζόμουν ως μεταφορέας. Κάθε φορά που χτυπούσε ο βομβητής μου, έβγαινα αμέσως από την τάξη για να τηλεφωνήσω στους πελάτες μου. Οι καθηγητές και οι συνάδελφοι μου στο πανεπιστήμιο, πίστευαν για καιρό ότι ήμουν έμπορος ναρκωτικών.

Με αυτή τη δουλειά έμπαινα έτσι κι αλλιώς στις ζωές πολλών ανθρώπων, που έμεναν στη Νέα Υόρκη. Από τότε πίστευα ότι αυτά τα βιώματα μπορούν ν’ αποτελέσουν καλή βάση για μια μελλοντική ιστορία μου. Μερικές πραγματικές λεπτομέρειες από την πενταετή μου εμπειρία ως μεταφορέας υπάρχουν στο «Εδώ κι εκεί».

Μετά την αποφοίτησή μου, το 1997, δούλεψα αρχικά ως βοηθός μοντέρ και εν συνεχεία ως σκηνοθέτης ντοκιμαντέρ.

Περνούσα καλά στην Αμερική, όμως η νοσταλγία μου για την πατρίδα γινόταν όλο και εντονότερη. Το χάος που επικρατούσε εκεί δεν με απέτρεψε ποτέ.

 Το 2003, επέστρεψα για να ζήσω στη Σερβία. Πολύ σύντομα, βίωσα τη σκληρή καθημερινότητα μιας χώρας σε μετάβαση. Και ακόμη κι αν όλοι οι πόλεμοι τελείωσαν, οι περισσότεροι νέοι άνθρωποι στη χώρα εξακολουθούν και θέλουν να φύγουν για κάπου αλλού.

Αυτή η ειρωνεία της ζωής με ενέπνευσε να γράψω το «Εδώ κι εκεί».

Η ιστορία του «Εδώ κι εκεί» βασίζεται κατά κάποιο τρόπο στην πενταετή εργασία μου, ως μεταφορέας, στη Νέα Υόρκη. Ενώ σπούδαζα κινηματογράφο στο City College της Νέας Υόρκης, δούλευα ως οδηγός σε φορτηγό και κουβαλούσα κούτες και έπιπλα πριν και μετά τα κινηματογραφικά μαθήματα. Κάθε φορά που χτυπούσε ο βομβητής μου, έβγαινα αμέσως έξω από την τάξη για να τηλεφωνήσω στους πελάτες μου. Οι καθηγητές και οι συνάδελφοι μου στο πανεπιστήμιο, πίστευαν τότε ότι ήμουν έμπορος ναρκωτικών.

Συνομιλία με τον Σκηνοθέτη

ΜΙΑ ΣΥΝΟΜΙΛΙΑ ΜΕ ΤΟΝ ΣΚΗΝΟΘΕΤΗ

Ποια ήταν εκείνα τα βιώματα που σας ώθησαν να γίνετε σκηνοθέτης;

Οι πρώτες ταινίες του Τζιμ Τζάρμους, ο εμφύλιος πόλεμος στη Γιουγκοσλαβία, οι περικοπές στον προϋπολογισμό του Κολεγίου της Νέας Υόρκης. Ενώ μεγάλωνα στο Βελιγράδι, στη Σερβία της δεκαετίας του 1980, έβλεπα συνεχώς ταινίες, ήμουν ένας εραστής ταινιών με άλλα λόγια. Έτσι, ήθελα να γυρίσω τις δικές μου ταινίες αλλά σκεφτόμουν ότι ήταν αδύνατο να τις κάνω με τον τρόπο που ήθελα.

Εκείνη την εποχή βλέπαμε πάρα πολλές αμερικανικές ταινίες, οι οποίες με αποθάρρυναν ακόμη και να σκεφτώ να ασχοληθώ με τη σκηνοθεσία. Στη συνέχεια, βέβαια, είδα τις ταινίες του Τζιμ Τζάρμους, «Πέρα από τον παράδεισο» και «Στην παγίδα του νόμου», μες σε ένα γεμάτο δωμάτιο στο φοιτητικό πολιτιστικό κέντρο. Αυτές οι ταινίες, μου έδωσαν ελπίδα και μεγάλη έμπνευση ώστε να εξακολουθώ να ονειρεύομαι τη σκηνοθεσία ως επάγγελμα. Είναι εκπληκτικό, ακόμη, ότι ένας από τους συμπαραγωγούς του «Εδώ κι εκεί», είναι ο θρυλικός Τζιμ Σταρκ, ο οποίος έχει κάνει την παραγωγή στις ταινίες του Τζάρμους «Στην παγίδα του νόμου», «Mystery train» και «Μια νύχτα στον κόσμο».

Ο εμφύλιος πόλεμος στη Γιουγκοσλαβία με ανάγκασε να μετακομίσω στη Νέα Υόρκη. Εκεί, ενώ δούλευα υπάλληλος σε φορτηγό, μάζεψα χρήματα και γράφτηκα στο City College της Νέας Υόρκης. Ευτυχώς για μένα, λόγω περικοπών στο προϋπολογισμό, οι Ρωσικές σπουδές, που δεν ήθελα με τίποτα να κάνω παρόλο που ήταν μια «ασφαλής» επιλογή, βγήκαν από τον προγραμματισμό του κολεγίου. Αυτή η εξέλιξη μου έδωσε την αφορμή που έψαχνα ώστε να γραφτώ αμέσως στο πρόγραμμα Φιλμ και Βίντεο, μια κίνηση άλλωστε που ήθελα να κάνω από καιρό.

Πείτε μας δυο λόγια για το πώς γυρίσατε την ταινία σας.

Πιστεύω ό,τι η ποιότητα μιας low-budget ταινίας βασίζεται στην τιμιότητα της, η οποία και επιτυγχάνεται όταν ο κινηματογραφιστής παραμένει στα όρια της ιστορίας. Όπως επίσης και στα όρια του προϋπολογισμού και των περιστάσεων. Το να είσαι επιτηδευμένος με κάθε τρόπο είναι μεγάλο έγκλημα για τη σκηνοθεσία σου, ειδικώς όταν κάνεις την πρώτη σου ταινία. Στην περίπτωση του «Εδώ κι εκεί», προσπάθησα να μείνω στα πλαίσια αυτής της λογικής.

Τι προκλήσεις αντιμετωπίσατε στη διάρκεια αυτού του project;

Η πιο δύσκολη στιγμή ήταν, περίπου, 12 μέρες πριν το πρώτο γύρισμα στο Βελιγράδι, όταν η αμερικανική πρεσβεία δέχτηκε επίθεση και κάηκε από εξαγριωμένους διαδηλωτές. Τότε, η αμερικανική κυβέρνηση έβγαλε μια προειδοποιητική ανακοίνωση για τα ταξίδια στη Σερβία, ενώ σύστηνε στους Αμερικανούς πολίτες να εγκαταλείψουν τη χώρα. Εκείνη τη στιγμή, ο πρωταγωνιστής της ταινίας, ο Ντέιβιντ Θόρντον με πήρε τηλέφωνο από το Λος Άντζελες για να με ρωτήσει, «Είναι όλα ασφαλή εκεί;».

Εγώ βρισκόμουν στο Βελιγράδι και του εγγυήθηκα ότι το μέρος είναι ασφαλές. Σε πολύ λίγες μέρες, τα πράγματα ηρέμησαν και εμείς ξεκινήσαμε να σχεδιάζουμε και να γυρίζουμε για τις επόμενες τρεις εβδομάδες στις καλύτερες πιθανές συνθήκες. Η πρώτη μέρα των γυρισμάτων στο Βελιγράδι ξεπέρασε κάθε προσδοκία. Στο τέλος των γυρισμάτων, όλο το επιτελείο και το καστ από την Αμερική και τη Γερμανία, ήταν στεναχωρημένο που άφηνε τη Σερβία.

Ήταν μια πολύ φιλόδοξη ταινία για σκηνοθετικό ντεμπούτο, μια και πραγματικά γύρισα δυο ταινίες σε δυο διαφορετικές ηπείρους. Γυρίσαμε το κομμάτι της Νέας Υόρκης τον Οκτώβριο του 2007, σε 12 μέρες. Ήταν ένα εξαντλητικό, χαμηλού κόστους γύρισμα, με ένα ενθουσιώδες διεθνές επιτελείο από κάθε χώρα, όπου οι άνθρωποι του κοιμόντουσαν κατάχαμα στα διαμερίσματα για να κάνουν οικονομία.

Κάποτε, νομίζαμε ότι είχαμε χάσει μια HD κασέτα που περιείχε μια πολύ σημαντική σκηνή της ταινίας, την οποία και δεν μπορούσαμε να ξαναγυρίσουμε μια και ο ηθοποιός μας, ο Μπράνισλαβ Τριφούνοβιτς, έπρεπε να πετάξει πίσω στη Σερβία την επόμενη μέρα. Έπειτα, μας πήρε τέσσερις μήνες να προετοιμαστούμε για τα γυρίσματα στη Σερβία, όπου η απογοήτευση ξεχείλιζε λόγω του προϋπολογισμού, των χρημάτων, και των λοιπών λογιστικών ζητημάτων.

Κατά τη γνώμη σας, πως καθορίζεται η επιτυχία ενός σκηνοθέτη, και ποιες είναι οι προσωπικές σας φιλοδοξίες;

Επιτυχία για μένα είναι να ζω καλά και να μπορώ να συντηρώ την οικογένειά μου από τις ταινίες μου. Και οι φιλοδοξίες μου είναι να κάνω ταινίες ειλικρινείς, συναισθηματικές, αστείες, τις οποίες να μην βαριέται το κοινό.

Ποια είναι τα μελλοντικά σου σχέδια;

Το επόμενο σχέδιο μου λέγεται «The Monument to Michael Jackson», μια κωμωδία που μιλά για τις παράξενες τάσεις που αναπτύσσονται τον τελευταίο καιρό σε μικρές πόλεις της Σερβίας. Άνθρωποι χτίζουν μνημεία για χολιγουντιανά και ποπ είδωλα, όπως ο Ρόκι και ο Μπρους Λι. Ο Μάρκο, ένας αισιόδοξος ονειροπόλος, έχει το εξής απλό σχέδιο : να δώσει ζωή στο υποτονικό σερβικό χωριό του, χτίζοντας ένα μνημείο στον Μάικλ Τζάκσον. Θα είναι μια τρυφερή κωμωδία, από καρδιάς, για το σημερινό, παράξενο πρόσωπο της Σερβίας. Όπως και στο «Εδώ κι εκεί», θα παίζουν και Αμερικανοί ηθοποιοί.




Βιογραφικά Συντελεστών

ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΑ ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΩΝ

Ντάρκο Λουνγκούλοφ

Γεννήθηκε και μεγάλωσε στο Βελιγράδι, της τότε Γιουγκοσλαβίας. Μετακόμισε στη Νέα Υόρκη το 1991, όπου και σπούδασε κινηματογράφο στο City College. Από το 1997 έως το 2003 δούλεψε σε αμερικανική εταιρεία παραγωγής, δίδασκε στο Πανεπιστήμιο του Λογνκ Άιλαντ κινηματογραφική παραγωγή, και συνεργάστηκε με γνωστούς σκηνοθέτες σε διάφορα ανεξάρτητα πρότζεκτ. Το 2003 επέστρεψε στη Σερβία. Το 2004 κέρδισε το βραβείο κοινού στο Hamptons International Film Festival, με το ντοκιμαντέρ «Escape». Το σενάριο της ταινίας «Εδώ κι εκεί» κέρδισε βραβείο ανάπτυξης σεναρίου Balkan Fund στο 47ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης.

Ντέιβιντ Θόρντον

Ο πρωταγωνιστής της ταινίας «Εδώ κι εκεί». Γνωστός για τους ρόλους του στις ταινίες «Civil action» (με τον Τζον Τραβόλτα) και «John Q» (με τον Ντένζελ Ουάσινγκτον), και την τηλεοπτική σειρά «Νόμος και τάξη». Η πιο πρόσφατη ερμηνεία του είναι στην ταινία «My sister’s keeper» του Νικ Κασσαβέτης.

Μιριάνα Καράνοβιτς

Από τις πλέον γνωστές ηθοποιούς στη Σερβία, συμπρωταγωνιστεί στο «Εδώ κι εκεί». Το 2006 ήταν υποψήφια για το ευρωπαϊκό βραβείο γυναικείας ερμηνείας, με την πολυβραβευμένη ταινία «Σεράγεβο σ’ αγαπώ». Έχει, επίσης, παίξει στις ταινίες του Εμίρ Κουστουρίτσα, «Όταν ο μπαμπάς λείπει σε ταξίδι για δουλειές» και «Underground».

Σίντι Λόπερ

Έχει συνθέσει το τραγούδι της ταινίας «Εδώ κι εκεί», όπου κρατά και ένα μικρό ρόλο. Από τις σημαντικότερες Αμερικανές τραγουδίστριες, έχει κερδίσει βραβεία Grammy και Emmy. Επιπλέον, έχει παίξει σε ρόλους στον κινηματογράφο, την τηλεόραση και το θέατρο. Περισσότερες από 30 συνθέσεις της έχουν «ντύσει» ταινίες και τηλεοπτικές σειρές, όπως οι «Napoleon Dynamite», «John Tucker Must Die», «Big Momma's House», «Never Been Kissed», «Unhook the Stars», «Tarzan».

Κριτικές



ΚΡΙΤΙΚΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΤΑΙΝΙΑ

Κομψά μινιμαλιστική, με έξοχες ερμηνείες, αυτή η εκπληκτική feelgood ταινία.
The Hollywood Reporter

Η όμορφη σκηνοθεσία και οι υπέροχες ερμηνείες των Θόρντον, Καράνοβιτς, αποδεικνύουν τη λεπταίσθητη ματιά του Λουνγκούλοφ.
Los Angeles Times

Μια απροσδόκητα θαυμάσια ταινία, που αξίζει της προσοχής σας.
Village Voice

Θα ταυτιστείς με την ταινία, θα κυλήσει μέσα σου.
The New York Times

Μια πολύ καλή ιδέα γύρισε ο Λουνγκούλοφ, με λίγα χρήματα.
Film Journal

Μικρή, εξαιρετικά καλαίσθητη, γλυκιά ιστορία μετανάστευσης αυτή η ταινία του Λουνγκούλοφ, θυμίζει το «The Visitor» και το «Goodbye solo».
Variety

Χωρίς ρομαντισμούς, εξιδανικεύσεις και όμορφες εικόνες, ο Λουνγκούλοφ αφηγείται μια υπέροχη, χαριτωμένη ιστορία μετανάστευσης.
Indie Wire

Βραβεία



ΒΡΑΒΕΙΑ ΣΕ ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ

Παγκόσμια πρεμιέρα στο Tribeca International Film Festival 2009 - Best New York Narrative Award

Cinema Tous Ecrans Festival, Switzerland - Best Directing Award «Golden Reflection», Reflet d’Or pour la meilleure Realisation, International Critics Award, Prix Fipresci de la Critique internationale, TITRA Award to distributor, Prix Titra Film SA Encouragement ‡ la distribution cinema, Mention Speciale du Jury des Jeunes

Fort Lauderdale International Film Festival, USA - Best Director of Foreign film, Best Actor in Foreign Film (David Thornton), Spirit of Independence Award

Orlando International Festival, USA  - Best Foreign Film Award

Ευρωπαϊκή πρεμιέρα στο Karlovy Vary 2009 – Variety Critics Choice Europe Now

Ασιατική πρεμιέρα στο Skip City Festival, Japan - Special Jury Award

Hoboken International Film Festival 2009, USA - Best Actor Award (David Thornton)

Festival International du Film D’ arras, France - Special Mention Mirjana Karanovic

Bursa Silk Road Festival, Turkey - Special Mention Mirjana Karanovic

Thesaloniki International Film Festival, Greece - 2nd Best film by the votes of audience

National Awards : Best Director in 2009 - Fipresci Award - Best Actress (The International Federation of Film Critics, Serbia), Fipresci Award - Mirjana Karanovic (Cinema City Festival 2009), Mirjana Karanovic – Best Female Role Award (SOFEST 2009), Darko Lungulov - Best Director Award Mirjana Karanovic  – Best Actress Award (Nis Film Festival), FIPRESCI Award – Film Critics of Serbia Mirjana Karanovic – Best Female Role Award - Special Award for Extraordinary Achievement of Foreign actor in Serbian film to David Thornton - Special Award for Extraordinary Acting Achievement to Mirjana Karanovic, Voted by Serbian Film Academy for the candidate from Serbia for Foreign language film Oscar (US Film Academy)

Φωτογραφίες

Βίντεο


Από Πέμπτη 16 Νοεμβρίου
στους κινηματογράφους
ΑΣΤΥ & ΠΤΙ-ΠΑΛΑΙ

Κινηματογράφος ΑΣΤΥ